دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 28 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
گزارش ویژه دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۴:۰۰:۳۳

تدوین سند چشم‌انداز 20 ساله زمین‌شناسی دریایی

باشگاه خبری فراساحل: سند چشم‌انداز بیست ساله زمین‌شناسی دریایی با هدف استحصال منگنز از دریای عمان در حال تدوین است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از سایت خبری مانا، مدیرمرکز پژوهش‌های زمین‌شناسی و اکتشافی گیلان در خصوص اهمیت مطالعات زمین‌شناسی دریایی گفت: متاسفانه درگذشته، در تخصیص بودجه ازسوی دولت به پهنه خشکی و استحصال مواد معدنی همانند نفت و گاز توجه بیشتری می‌شد و پهنه آبی مورد غفلت قرار می‌گرفت. اما در چند سال اخیر کم کم این پهنه عظیم مورد توجه مسئولان قرار گرفته است. پانته‌آ گیاهچی ادامه داد: هم‌اکنون حدود 19 ارگان دریایی شامل شیلات، بنادر و کشتیرانی، محیط‌زیست و...در کشور در حال فعالیت هستند و اطلاعات دریایی را جمع‌آوری می‌کنند. وی افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر با تلاش کارشناسان دریایی، شورایی تحت عنوان "شورای عالی صنایع دریایی" زیر نظر وزارت صنایع و معادن تاسیس شده است. گیاهچی در ادامه با بیان اینکه زمین‌شناسی دریایی شامل زیرشاخه‌های ژئوفیزیک دریایی، ژئوشیمی دریایی، رسوب‌شناسی بستردریا و ژئومورفولوژی بستر دریا است.

وی افزود:  هدف این زیرشاخه‌ها را دستیابی به منابع غیر زنده دریایی دانست. مدیر مرکز پژوهش‌های زمین‌شناسی واکتشافی گیلان با بیان اینکه سند چشم‌انداز بیست ساله زمین‌شناسی دریایی با هدف استحصال منگنز از دریای عمان در حال تدوین است، به برخی ازاهداف مطالعات زمین‌شناسی دریایی اشاره کرد و گفت : زمین‌شناسی دریایی به کشف موادی ازقبیل مس، سرب، طلا و....مطالعه بر روی عناصر نادر خاکی و اکتشاف عناصر رادیواکتیو از قبیل اورانیوم، لیتیوم و... کمک می‌کند. وی همچنین شناسایی مخاطرات دریایی را از دیگر اهداف مطالعات زمین‌شناسی دریایی عنوان کرد و افزود : همانند زمین لغزش‌های خشکی، زمین لغزش‌های دریایی هم روی می‌دهد و این لغزش‌ها می‌تواند به مراتب خطرناک‌تر از لغزش‌های خشکی باشد. وی در پایان با اشاره به اینکه عمق آب دریا در گیلان در مقایسه با استان مازندران بیشتربوده و درنتیجه مخاطرات آب نیز بیشتر است، مطالعات گسترده‌تر بر روی بستر دریا را لازم و ضروری دانست .



  کد خبر : 274
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :